Adresaci  szkolenia:

Nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek.

 

Cele:
1. Zapoznanie z przepisami  prawa dot. przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
2.  Doskonalenie umiejętności stosowania w praktyce szkolnej procedury Niebieskiej Karty.

 

Po ukończeniu szkolenia:

•  Uczestnik będzie posiadał wiedzę i umiejętności przydatne w reagowaniu na zachowania agresywne ucznia i sytuacje związane z przemocą.

•  Uczestnik będzie znał i potrafił wykorzystać dobre praktyki i trendy w obszarze profilaktyki agresji i przemocy.

•  Uczestnik będzie miał świadomość wpływu własnych oczekiwań i nastawień na relacje z uczniami i będzie potrafił rozróżniać „co moje” a „co ucznia”.

•  Będzie potrafił prowadzić rozmowę z uczniem doświadczającym przemocy.

•  Będzie potrafił korzystać z wybranych kompetencji w obszarze współpracy, inteligencji emocjonalnej, asertywności i komunikacji w celu skutecznego przeciwdziałania  zjawisku agresji i przemocy w swojej szkole.

• Będzie posiadał umiejętności przydatne w radzeniu sobie z sytuacjami kryzysowymi.

•  Będzie bardziej świadomy siebie – własnych zasobów i obszarów do rozwoju.

 

Program:

MODUŁ 1. Agresja i przemoc w środowisku ucznia.

1.1.      Wprowadzenie  do problematyki szkolenia

  • przedstawienie programu szkolenia;
  • zebranie oczekiwań.

1.2.      Agresja vs. przemoc

  • zjawisko przemocy i agresji-podobieństwa i różnice
  • rodzaje przemocy
  • formy agresji

1.3.      Przyczyny i źródła powstawania zachowań agresywnych u dzieci i młodzieży

  • przyczyny stosowania agresji przez dzieci i młodzież ( agresja jako modelowanie, agresja jako instynkt, agresja jako odpowiedź na frustracje)
  • czynniki sprzyjające stosowaniu agresji :

- wpływ środowiska szkolnego

- wpływ środowiska rodzinnego

 - wpływ rówieśników

 - wpływ mediów

1.4.      Przemoc w środowisku szkolnym i rodzinnym ucznia. Rys psychologiczny ofiary i sprawcy przemocy.

  • ofiara przemocy-charakterystyka ogólna.
  • role jakie pełnią dzieci w rodzinach dysfunkcjonalnych
  • ofiara pasywna, ofiara prowokująca
  • charakterystyka sprawców przemocy
  • sprawca aktywny, sprawca pasywny

MODUŁ 2. Komunikacja jako recepta na rozwiązywanie sytuacji trudnych wychowawczo spowodowanych przemocą w szkole

2.1. Warunki skutecznej komunikacji.

  • na czym polega skuteczna komunikacja?
  • język nieakceptacji -Gordon
  • radzenie sobie z trudnymi emocjami i komunikowanie emocji – komunikat Ja. 

2.2. Rozmowa z dzieckiem doświadczającym i stosującym przemoc.

  • jak rozmawiać z ofiarą przemocy.
  • sposoby udzielania wsparcia.
  • zobaczyć problem, a nie usłyszeć oskarżenie-jak rozmawiać z sprawcą przemocy
  • jak unikać najczęściej popełnianych błędów w rozmowie z uczniami doświadczającymi i stosującymi przemoc.

2.3. Współpraca rodzic-nauczyciel jako niezbędny element  efektywnej pomocy dzieciom

  • pomoc dziecku krzywdzonemu/krzywdzącemu jako najważniejszy cel spotkania.
  • idealne spotkanie nauczyciel-rodzic. Warunki efektywnej współpracy.
  • wzmocnienia pozytywne czy wzmocnienia negatywne ?
  • jak komunikować rodzicom „problemy” ucznia.

MODUŁ 3. Analiza i interpretacja obowiązujących aktów prawnych w kontekście czynności interwencyjnych kadry pedagogicznej

3.1. „Niebieska Karta” czyli prawa i obowiązki pracowników Oświaty wg nowych wymagań MPiPS

  • zadania Oświaty w procedurze NK (na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z 13.09.2011)
  • współpraca nauczycieli z innymi instytucjami (m.in. Policja, Kuratorzy i sądownictwo)
  • Niebieska Karta i Zespół Interdyscyplinarny jako wsparcie dla osoby dotkniętej przemocą.

MODUŁ 4. Edukacja nieformalna jako środek na powstrzymanie eskalacji zachowań agresywnych

4.1. Współczesne trendy profilaktyki integralnej

  • profilaktyka defensywna czy profilaktyka ofensywna ?
  • rodzaje programów profilaktycznych. (m.in. warsztaty, spektakle profilaktyczne, pogadanki)
  • skuteczny program profilaktyczny czyli o czym warto pamiętać by wybrać program odpowiedni dla mojej szkoły

4.2. Skuteczna interwencja czyli jak przeciwdziałać przemocy w naszej szkole ?

  • znajomość procedur szkolnych jako element ułatwiający rozwiązywanie sytuacji kryzysowych.
  • strategie działania w klasowych sytuacjach kryzysowych
  • kontrakt jako jedna z metod przeciwdziałania agresji i przemocy w środowisku szkolnym

4.3.  Zakończenie szkolenia.

  • podsumowanie treści szkolenia;
  • sesja pytań i odpowiedzi – doprecyzowanie i wyjaśnienia kwestii problemowych;
  • jak wdrożyć wiedzę i umiejętności nabyte na szkoleniu w życie – trening naturalny;
  • informacja zwrotna od uczestników i trenera;
  • ewaluacja.

 

Metody:

Proponowane szkolenie w znacznej mierze będzie miało charakter warsztatowy. Część wykładowa (realizowana w formie krótkich, kilkunastominutowych mini wykładów interaktywnych) będzie miała jedynie na celu  wprowadzenie do poszczególnych modułów i dostarczenie niezbędnej wiedzy i wskazówek dla ćwiczonych umiejętności.

Część warsztatowa, oparta na szeroko stosowany w praktyce szkoleniowej cykl Kolba (Doświadczenie – Obserwacja i refleksja – Zdobywanie wiedzy – Testowanie w praktyce) składać się będzie ze sprawdzonych i skutecznych, nowoczesnych metod kształcenia dorosłych. Wśród stosowanych technik znajdą się m.in. modelowanie, odgrywanie scenek, ćwiczenia w podgrupach i w parach, dyskusje i burze mózgów, ćwiczenia indywidualne na forum, demonstracje, praca z filmem. Uczestnicy będą mieli okazję sprawdzić się w wielu symulowanych sytuacjach wymagających od nich umiejętności skutecznego reagowania na zjawisko agresji i przemocy szkolnej. Będą mieli możliwość określenia własnych mocnych stron oraz obszarów do rozwoju.

 

Prowadzący:

-absolwentka psychologii stosowanej na Uniwersytecie Jagiellońskim.  Certyfikowany trener  prowadzący szkolenia dla pracowników oświaty, pracowników socjalnych, zespołów interdyscyplinarnych i mikroprzedsiębiorców. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu profilaktyki uzależnień i przemocy oraz szkoleniach z zakresu kompetencji społecznych. Zrealizowała ponad 2500h szkoleniowych z zakresu, m.in.: praca z uczniem trudnym; agresja i przemoc w środowisku szkolnym, komunikacja, asertywność, rozwiązywanie konfliktów szkolnych, motywowanie uczniów do nauki, dziecko jako ofiara przemocy domowej; profilaktyka uzależnień, edukacja nieformalna jako środek na powstrzymanie zachowań agresywnych.

 

Czas trwania szkolenia: 6 godzin  dydaktycznych (każdy moduł)

 

Miejsce: do ustalenia.

 

Termin: do ustalenia.

 

Koszt: do ustalenia.