Sketchnoting (ang. sketch – szkic, noting – notowanie) to notatki rysunkowe, bazujące na metaforyczności i skojarzeniach. Dlaczego ta metoda wzbudza coraz większe zainteresowanie i robi się niezwykle popularna? Sukces metody zapewnia koncepcja podwójnego kodowania w procesie percepcji Allana Paivio, która mówi o przyswajaniu tekstu na dwóch poziomach – słownym i obrazowym, co w praktyce polega na sporządzaniu notatek w formie wizualnej (mieszanka pisma, rysunku, kolorów i najróżniejszych kształtów) dzięki czemu wzmacnia się proces zapamiętywania informacji. Sukces w procesie uczenia się jest większy kiedy każdy sam przetworzy informacje poprzez zobrazowanie ich w swojej głowie, gdzie następnie utrwali w notatce. Tworzenie notatek w formie wizualnej na lekcji czy w domu sprzyja nie tylko procesowi zapamiętywania, ale i kreatywności, ponieważ pobudzane są obie półkule mózgowe, dzięki czemu podczas pracy aktywizują się jednocześnie wyobraźnia i emocje. Dodatkowo stworzony przekaz o atrakcyjnej i uproszczonej formie sprzyja koncentracji, a użyta metafora sprawia, że treść staje się łatwiejsza do zrozumienia i wpływa stymulująco na proces poznawczy uczniów.
Program:
1. Rodzaje i formy notowania – plusy i minusy.
2. Dlaczego warto zobrazować myśli?– wprowadzenie do tematu myślenia wizualnego.
3. Dlaczego myślenie wizualne działa?
4. Teoria podwójnego kodowaniaAllana Paivio.
5. Jak działa obraz w procesie zapamiętywania?
6. Każdy może rysować – alfabet wizualny
7. Sketchnoting czyli notatki w obrazie.
8. Polisensoryczna strona sketchnotingu.
9. Narzędzia do tworzenia notatek wizualnych.
10. Matryca emocji – jak za pomocą kilku kresek przedstawić emocje.
11. Zastosowanie myślenia wizualnego w procesie nauczania i uczenia się – praktyczne wskazówki.
12. Ćwiczenia, ćwiczenia, ćwiczenia.
Prowadzący:
metodyk kształcenia, zwolenniczka wykorzystywania otwartych zasobów edukacyjnych i technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji. Wdrożeniowiec kształcenia zdalnego na uczelniach wyższych: Uczelnia Łazarskiego w Warszawie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie. Doradca w zakresie metodyki kształcenia i nowych technologii w Akademii Obrony Narodowej oraz Dowództwie Wojsk Obrony Terytorialnej. Autorka publikacji i programów autorskich z zakresu wspomagania szkół i placówek w obszarze TIK w edukacji, programów szkoleń, warsztatów oraz kursów e-learningowych również na szczeblu szkolnictwa wyższego.