Sketchnoting (ang. sketch – szkic, noting – notowanie) to notatki rysunkowe, bazujące na metaforyczności i skojarzeniach. Dlaczego ta metoda wzbudza coraz większe zainteresowanie i robi się niezwykle popularna? Sukces metody zapewnia koncepcja podwójnego kodowania w procesie percepcji Allana Paivio, która mówi o przyswajaniu tekstu na dwóch poziomach – słownym i obrazowym, co w praktyce polega na sporządzaniu notatek w formie wizualnej (mieszanka pisma, rysunku, kolorów i najróżniejszych kształtów) dzięki czemu wzmacnia się  proces zapamiętywania informacji. Sukces w procesie uczenia się jest większy kiedy każdy sam przetworzy informacje poprzez zobrazowanie ich w swojej głowie, gdzie następnie utrwali w notatce. Tworzenie notatek w formie wizualnej na lekcji czy w domu sprzyja nie tylko  procesowi zapamiętywania, ale i kreatywności, ponieważ pobudzane są obie półkule mózgowe, dzięki czemu podczas  pracy  aktywizują  się jednocześnie wyobraźnia i emocje. Dodatkowo stworzony  przekaz o atrakcyjnej i uproszczonej formie sprzyja koncentracji, a użyta metafora sprawia, że treść staje się łatwiejsza do zrozumienia i wpływa stymulująco na proces poznawczy uczniów.

 

 

Program:

1.    Rodzaje i formy notowania – plusy i minusy.
2.    Dlaczego warto zobrazować myśli?– wprowadzenie do tematu myślenia wizualnego.
3.    Dlaczego myślenie wizualne działa?
4.    Teoria podwójnego kodowaniaAllana Paivio.
5.    Jak działa obraz w procesie zapamiętywania?
6.    Każdy może rysować – alfabet wizualny
7.    Sketchnoting czyli notatki w obrazie.
8.    Polisensoryczna strona sketchnotingu.
9.    Narzędzia do tworzenia notatek wizualnych.
10.    Matryca emocji – jak za pomocą kilku kresek przedstawić emocje.
11.    Zastosowanie myślenia wizualnego w procesie nauczania i uczenia się – praktyczne wskazówki.
12.    Ćwiczenia, ćwiczenia, ćwiczenia.

 

 

Prowadzący:
metodyk kształcenia, zwolenniczka wykorzystywania otwartych zasobów edukacyjnych i technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji. Wdrożeniowiec kształcenia zdalnego na uczelniach wyższych: Uczelnia Łazarskiego w Warszawie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie.  Doradca w zakresie metodyki kształcenia i nowych technologii w Akademii Obrony Narodowej oraz Dowództwie Wojsk Obrony Terytorialnej. Autorka publikacji i programów autorskich z zakresu wspomagania szkół i placówek w obszarze TIK w edukacji, programów szkoleń, warsztatów oraz kursów e-learningowych również na szczeblu szkolnictwa wyższego.