Cel ogólny:
1. Rozwijanie kompetencji społecznych w zakresie efektywnej współpracy z innymi osobami.
2. Identyfikacja własnych zasobów w komunikacji interpersonalnej.
3. Zdiagnozowanie osobistych umiejętności nawiązywania i utrzymywania asertywnych relacji.
4. Podniesienie kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej. Doskonalenie umiejętności empatycznego reagowania w sytuacjach trudnych, konfliktowych.
Cele szczegółowe:
1. Rozwijanie umiejętności w zakresie efektywnej komunikacji.
2. Doskonalenie umiejętności budowania kontaktów i aktywnego słuchania – uwrażliwienie na innych.
3. Kształtowanie umiejętności wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia.
4. Doskonalenie umiejętność odnajdywania się w różnych zespołach i pełnienia różnych ról.
5. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie z problemowymi sytuacjami.
6. Kształtowanie umiejętności wyznaczania zasad i granic w kontaktach interpersonalnych.
7. Rozwijanie umiejętności autorefleksji.
Uczestnik szkolenia:
- określa swoje zasoby w kontekście kompetencji kluczowych,
- rozpoznaje swoje mocne strony i ograniczenia w zakresie komunikacji interpersonalnej,
- uzasadnia potrzebę patrzenia na problem z różnych perspektyw,
- określa i analizuje role w zespole,
- tłumaczy zasadność pełnienia różnych ról w zespole,
- udowadnia potrzebę określenia jasnych zasad współpracy w zespole,
- analizuje i ocenia strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- wskazuje i porządkuje czynniki wpływające na pracę w zespole,
- definiuje problemy i proponuje sposoby efektywnej pracy w zespole.
Program szkolenia:
1. Kompetencje kluczowe – profil kompetencyjny nauczyciela.
2. Jak umiejętnie wykorzystać własny potencjał?
– identyfikacja własnych zasobów zewnętrznych i wewnętrznych
– praca na zasobach
3. Budowanie zespołu. Jak efektywnie komunikować się w zespole?
– skuteczne porozumiewanie się w grupie
– ukryte poziomy komunikatów
– różnice interpersonalne w komunikowaniu się
– rola lidera i innych członków zespołu w koordynowaniu i komunikacji w zespole
– sztuka negocjacji i kompromisu
– kreowanie zaangażowania w pracę zespołu. Koncentracja na wspólnych celach
4. Analiza czynników wpływających na efektywną pracę zespołu. Zdefiniowanie problemów i wskazanie rozwiązań.
Prowadzący:
Wieloletnia nauczycielka i dyrektorka szkoły, trener I stopnia, mgr pedagogiki, nauczyciel dyplomowany. Ukończyła specjalistyczny kurs trenerski w Szkole Twórczego Myślenia w Krakowie. Trenerka współpracująca z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego i wielu licznych projektów dla MEN.
Czas trwania oraz cena szkolenia uzgadniane są indywidualnie z klientem.