Cel ogólny:
Podniesienie kompetencji w zakresie efektywnej współpracy z rodzicami.
Cele szczegółowe:
1. Rozwijanie umiejętności w zakresie rozpoznawania postaw i typów rodziców.
2. Doskonalenie umiejętności budowania współpracy z rodzicami w kontekście wymagań państwa.
3. Kształtowanie umiejętności wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia.
Uczestnik szkolenia:
- określa i analizuje wymaganie państwa „Rodzice są partnerami szkoły lub placówki”,
- opisuje i klasyfikuje typy i postawy rodziców,
- porównuje różne zachowana rodziców i proponuje rozwiązania,
- dostrzega różnorodność stylów myślenia,
- uzasadnia znaczenie efektywnej komunikacji w budowaniu współpracy z rodzicami.
Program szkolenia:
1. Współpraca z rodzicami a wymagania państwa.
2. Analiza czynników wpływających na efektywną współpracę z rodzicami. Zdefiniowanie problemów.
3. Pojęcie trudnej i roszczeniowej postawy. Zdefiniowanie „trudnych” sytuacji w relacji rodzic – nauczyciel.
4. Analiza typów i postaw rodziców.
5. Style myślenia jako sposoby percepcji i rozwiązywania problemów,
6. Strategie radzenia sobie w sytuacjach utrudnionego kontaktu. Jak wychodzić naprzeciw psychologicznym potrzebom rodzica?
7. Wykorzystanie zasad efektywnej komunikacji oraz postawy asertywności w komunikacji z rodzicami.
8. Minimalizowanie barier komunikacyjnych w kontakcie z rodzicami/opiekunami.
9. Wyznaczanie zasad i granic w kontakcie z rodzicem/opiekunem.
10. Określenie zasad współpracy z rodzicami/ opiekunami.
11. Zasady rozmowy z trudnym lub roszczeniowym rodzicem/opiekunem.
12. Sposoby organizacji zebrania oraz indywidualnego spotkania nauczyciela z rodzicem/opiekunem.
Prowadzący:
Wieloletnia nauczycielka i dyrektorka szkoły, trener I stopnia, mgr pedagogiki, nauczyciel dyplomowany. Ukończyła specjalistyczny kurs trenerski w Szkole Twórczego Myślenia w Krakowie. Trenerka współpracująca z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego i wielu licznych projektów dla MEN.
Czas trwania oraz cena szkolenia uzgadniane są indywidualnie z klientem.