„Projekt edukacyjny jako metoda aktywizująca i wspierająca rozwój dziecka w przedszkolu. Preorientacja zawodowa.”
Szanowni Państwo!
Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji poświęconej wykorzystaniu metody projektu edukacyjnego w przedszkolu.
Metoda projektu łączy celowe działanie i uczenie się zakotwiczone w podstawowych założeniach psychologii. Wykorzystanie metody projektu w procesie edukacyjnym w przedszkolu wpływa na kształtowanie kompetencji kluczowych oraz postaw i umiejętności zapisanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Metoda projektu może być również wykorzystywana
w ramach organizowania zajęć z zakresu doradztwa zawodowego (ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 16 sierpnia 2018 r sprawie doradztwa zawodowego)
Projekt to pogłębione badanie tematu o dużej wartości poznawczej. Zasadniczą cechą projektu jest jego charakter badawczy; obejmuje wiele obszarów i umiejętności. Projekty można realizować
w ramach różnych programów nauczania, w różnych grupach i w różnych środowiskach.
Metoda projektów przynosi szczególne korzyści w przypadku małych dzieci, ponieważ w okresie wczesnego dzieciństwa następuję szybki rozwój intelektualny. W pierwszych sześciu latach życia tworzy się około 50% połączeń między komórkami nerwowymi w mózgu. Te pierwsze lata to „otwarte okno życiowej szansy”. Zalety projektów, które pozwalają dzieciom na kierowanie swoją aktywnością i rozwijanie zainteresowań poprzez samodzielny dobór działań oraz samodzielne wykorzystanie materiałów – znalazły potwierdzenie w wielu badaniach. Jak twierdzi Maron, uczniowie, którzy w przedszkolu korzystali z dużej swobody inicjowania działań, osiągają w szkole lepsze wyniki w nauce pisania, czytania i liczenia. Jedną z wielu zalet metody projektów jest wzmacnianie motywacji małych dzieci do nabywania różnych umiejętności.
W metodzie projektów występuję nauka czynna, która daje dzieciom swobodę inicjowania, odkrywania i rozwijania własnych zainteresowań.
Cele konferencji
1. Poszerzenie wiedzy na temat metody projektu, jej wykorzystania i adaptowania do możliwości rozwojowych i możliwości uczenia się dzieci.
2. Kształtowanie umiejętności planowania i projektowania projektu z uwzględnieniem możliwości rozwojowych dzieci.
3. Doskonalenie umiejętności planowania aktywności badawczej dziecka oraz projektowania ewaluacji projektu.
Program konferencji
I. Metoda projektów w pracy z przedszkolakami – wykład (1 godz. zegarowa)
1. Etapy rozwoju dziecka a jego możliwości uczenia się.
2. Różnice pomiędzy zajęciami zaplanowanymi przez nauczyciela a metodą projektów.
3. Zalety projektów:
– metoda projektów a osiągnięcia szkolne,
– metoda projektów a rozwój społeczno – emocjonalny,
– metoda projektów a współpraca z rodzicami,
– metoda projektów a umiejętność rozwiązywania problemów,
– metoda projektów a rozwój umiejętności czytania i pisania.
4. Kierowanie projektami – struktura projektu.
II. Projektowanie i planowanie projekt edukacyjnego – zajęcia warsztatowe (3 godz. zegarowe)
1. Analiza podstawy programowej w kontekście działań zaplanowanych w projekcie- określenie umiejętności i celów.
2. Projekt edukacyjny w oparciu o treści z doradztwa zawodowego.
3. Dokumentowanie działań realizowanych w projekcie.
4. Planowanie ewaluacji projektu edukacyjnego – narzędzia do monitorowania i ewaluacji.
Harmonogram konferencji
Godziny | Temat | Czas |
09:30-10:00 | Rejestracja uczestników | |
10:00-11:00 | Metoda projektów w pracy z przedszkolakami – wykład | 60 min. |
11:00-11:15 | Przerwa kawowa | |
11:15-12:45 | Projektowanie i planowanie projekt edukacyjnego – zajęcia warsztatowe | 90 min. |
12:45-13:00 | Przerwa kawowa | |
13:00-14:30 | Projektowanie i planowanie projekt edukacyjnego – zajęcia warsztatowe | 90 min. |
Razem – 4 godz. zegarowe
Miejsce i terminy szkolenia
Warszawa: WSM ul. Kawęczyńska 36, F114
Cena: 230 zł +VAT