Cele szczegółowe:
Uczestnik/czka:
- charakteryzuje założenia nauczania problemowego ,
- omawia strategie nauczania problemowego,
- wyjaśnia specyfikę możliwości poznawczych i badawczych dzieci na kolejnych etapach rozwoju,
- analizuje odmiany i techniki nauczania problemowego,
- podaje przykłady metod nauczania problemowego na różnych przedmiotach i etapach edukacyjnych,
- określa rolę nauczyciela w organizacji zajęć z wykorzystaniem metod problemowych,
- uzasadnia, w jaki sposób uczenie problemowe umożliwiaja kształtowanie umiejętności uczenia się,
Program szkolenia:
1. Założenia nauczania problemowego.
2. Strategie nauczania problemowego.
3. Specyfika badania rzeczywistości u dzieci na kolejnych etapach edukacyjnych (od konkretów do abstrahowania, określania związków przyczynowo – skutkowych,
elastyczność myślenia, zdolność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, systematyzowanie wiedzy, doskonalenie sprawności analizy i interpretacji tekstów źródłowych.
4. Odmiany i techniki nauczania problemowego.
5. Przykłady metod nauczania problemowego do zastosowania na II etapie edukacyjnym (PBL – ang. problem basic learning, IBSE – ang. inquiry – based science education,
metoda sytuacyjna, metoda przypadków, metoda optymalnego planu działania).
6. Rola nauczyciela w pracy metodą problemową od facylitatora do przewodnika.
7. Przydatność, zalety i wady metod problemowych.
Prowadzący:
Wieloletnia nauczycielka i dyrektorka szkoły, trener I stopnia, mgr pedagogiki, nauczyciel dyplomowany. Ukończyła specjalistyczny kurs trenerski w Szkole Twórczego Myślenia w Krakowie. Trenerka współpracująca z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego i wielu licznych projektów dla MEN.
Czas trwania oraz cena szkolenia uzgadniane są indywidualnie z klientem.