Cel ogólny: Zapoznanie z założeniami i strukturą zajęć prowadzonych Metodą Ruchu Rozwijającego i jej wykorzystaniem w pracy z dzieckiem z ASD.
Cele szczegółowe:
Rozwijanie umiejętności wykorzystania Metody Ruchu Rozwijającego we wspomaganiu rozwoju dziecka. Poznanie możliwości zastosowania Metody Ruchu Rozwijającego w terapii zaburzeń neurorozwojowych. Doskonalenie umiejętności obserwacji rozwoju dziecka z zastosowaniem Metody Ruchu Rozwijającego.
Uczestnik po szkoleniu:
- określa podstawowe założenia i cele Metody Ruchu Rozwijającego,
- opisuje potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i dziecka z zaburzeniami neurorozwojowymi ASD
- wyjaśnia zasadność zastosowania Metody Ruchu Rozwijającego w pracy z dzieckiem ASD
- wymienia i opisuje kolejne sekwencje realizowane podczas sesji ruchowych,
- wskazuje i omawia kategorie ruchu w Metodzie Ruch u Rozwijającego,
- wykonuje podczas sesji kolejne ćwiczenie i określa ich cel,
- projektuje zabawy z wykorzystaniem elementów Ruchu Rozwijającego,
- tworzy scenariusz zajęć w oparciu o Metodę Ruchu Rozwijającego,
- stosuje poznaną metodę w praktyce przedszkolnej.
Program:
1. Założenia i cele Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
2. Struktura zajęć prowadzonych Metodą Ruchu Rozwijającego.
3. Kategorie ruchu w Metodzie Ruchu Rozwijającego.
4. Zastosowanie Metody Ruchu Rozwijającego w pracy z dzieckiem przedszkolnym .
5. Wykorzystanie Metody Ruchu Rozwijającego w pracy z dzieckiem z ASD
6. Propozycje ćwiczeń do zajęć opartych na Metodzie Ruchu Rozwijającego z uwzględnieniem dzieci z ASD:
- sesja ruchowa I – ćwiczenia rozwijające świadomość osoby,
- sesja ruchowa II – ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała,
- sesja ruchowa III – ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni,
- sesja ruchowa IV – ćwiczenia na relacji „z” (relacja opiekuńcza),
- sesja ruchowa V – ćwiczenia na relacji „przeciwko” (relacja mocy i energii),
- sesja ruchowa VI – ćwiczenia oparte na relacji „razem” (relacja partnerska),
- sesja ruchowa VII – ruch kreatywne,
- sesja ruchowa VIII – zabawy z rekwizytem.
7. Projektowanie scenariuszy zajęć w oparciu o Metodę Ruchu Rozwijającego uwzględniające dzieci z ASD.
Metody pracy: ćwiczenia i zabawy ruchowe, dyskusja.
Formy pracy: praca w grupach, praca w parach, analiza dokumentów.
Czas trwania szkolenia: 16 godz. dydaktycznych
Koszt szkolenia: 490 zł +VAT
Prowadzący:
Trener I stopnia, nauczyciel dyplomowany i były dyrektor szkoły. Ukończyła specjalistyczny kurs trenerski w Szkole Twórczego Myślenia w Krakowie. Trenerka współpracująca z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach” , „Jak wspomagać szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych” oraz z Erą Ewaluacji w projekcie „Program wzmacniania efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap 3”. Certyfikowana trenerka i specjalistka z zakresu postępowania w sytuacji zagrożenia w placówkach oświatowych, prowadząca szkolenia w ramach projektu pilotażowego MEN „Bezpieczna szkoła. Bezpieczna przyszłość“. Autorka scenariuszy i materiałów w zakresie planowania i monitorowania pracy nauczyciela i dyrektora oraz kształtowania kompetencji kluczowych w przedszkolu. Lider zmian pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych ( certyfikat MEN).Trener Kinezjologii Edukacyjnej metodą Paula Dennisona. Specjalizuje się również w szkoleniach z umiejętności osobistych jako Praktyk Programowania Neuro – Lingwistycznego, Praktyk Pure Mind Coaching. Posiada certyfikat Praktyka Programowania Neuro – Lingwistycznego Biznesie oraz Menedżer Wyższego Szczebla. Ukończyła studia wyższe magisterskie w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy oraz studia podyplomowe i kursy kwalifikacyjne z zakresu: oligofrenopedagogiki, organizacji i zarządzania oświatą, terapii pedagogiczne oraz liczne kursy trenerskie doskonalące warsztat. Autorka innowacji pedagogicznych i programów.