Aktualna sytuacja wymaga dedykowanej wiedzy w obszarach cyfrowych i rozwijaniu kompetencji cyfrowych. Placówki edukacyjne przechodzą transformację, prowadzą naukę w trybie zdalnym lub hybrydowym. Istnieją też placówki, które nauczanie zdalne stosują jako wsparcie w stacjonarnym nauczaniu. Narzędzi na rynku jest wiele, nasza propozycja pokazuje rozwiązania trzech narzędzi, które mogą stanowić całość nauczania zdalnego, bez dodatkowych aplikacji zewnętrznych.
Szkolenie składa się z dwóch części – pierwsze ogólna, skierowana głównie do kadry zarządzającej, mająca na celu pokazanie rozwiązań do wdrożenia, druga część warsztatowa i wybór na konkretnych narzędziach do wdrożenia lub rozwinięcia obowiązujących.
Cele:
1. Poznanie specyfiki metodyki kształcenia zdalnego.
2. Podniesienie wiedzy i umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania nauczania zdalnego z pracą stacjonarną placówki.
3. Analiza sposobów i metod dostosowania wymagań do danej placówki.
4. Poznanie szczegółowych rozwiązań na przykładzie wybranych aplikacji.
Program szkolenia:
I moduł – część ogólna – zarządzanie placówką z wykorzystaniem nauczania hybrydowego
1. Psychologiczno – pedagogiczne aspekty kształcenia na odległość.
– motywacja w kształceniu zdalnym
– zagrożenia
– wychowanie w edukacji zdalnej
– nauczanie w edukacji zdalnej
– nauczyciel w kształceniu zdalnym
- metody: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne
Analiza stosowanych w placówce narzędzi i rekomendacje do wdrożenia lub rozwinięcia dotychczas istniejącego.
II moduł – zajęcia warsztatowe – platforma Moodle
Celem modułu jest przygotowanie nauczycieli do pracy z uczniami na platformie Moodle podczas prowadzenia zajęć dydaktycznych w formie zdalnej. Uczestnicy poznają platformę Moodle oraz wybrane zasoby i składowe, które są na niej dostępne.
1. Komunikacja wewnątrz platformy.
2. Forum – nauczania asynchroniczne.
3. Czat – nauczanie synchroniczne.
4. Wideolekcje – nauczania synchroniczne.
5. Testy/sprawdziany.
6. Ewaluacje.
7. Wykorzystanie zasobów zewnętrznych, praca na dotychczasowych materiałach
8. Lekcje interaktywne – tworzenie materiałów e-learningowych
Nauczyciele będą wykonywać zadania praktyczne na ćwiczebnej platformie Moodle, tworząc materiały edukacyjne, wykorzystując narzędzia sprawdzania wiedzy oraz narzędzia ewaluacyjne, a także poszerzą ogólną wiedzę na temat platformy edukacyjnej Moodle.
III moduł – zajęcia warsztatowe – MS Teams
1. Samodzielne założenie bezpłatnego konta, potwierdzenie statusu.
2. Instalacja systemu Microsoft 365, konfiguracja i niezbędne ustawienia.
3. Obsługa poczty email, praca z dyskiem wirtualnym.
4. Praca z pakietem biurowym (Word, Excel, PowerPoint, OneNote), tworzenie i przesyłanie dokumentów, plików multimedialnych.
5. Komunikacja online – Microsoft Teams, Skype (lekcja, Rada Pedagogiczna).
6. Prezentacja multimedialna, blog, multimedialne lekcje z użyciem programu Sway.
7. Przesyłanie, udostępnianie plików multimedialnych.
8. Rozmowa video z uczniem, rodzicem, gronem nauczycielskim.
IV moduł – zajęcia warsztatowe – GSuite
1. Samodzielne założenie bezpłatnego konta, potwierdzenie statusu.
2. Instalacja systemu Google Suite, konfiguracja i niezbędne ustawienia.
3. Obsługa poczty email, praca z dyskiem wirtualnym.
4. Praca z pakietem biurowym, tworzenie i przesyłanie dokumentów, plików multimedialnych
5. Komunikacja online – GMail, Google Meet (lekcja, Rada Pedagogiczna)
6. Prezentacja multimedialna, blog, multimedialne lekcje z użyciem pakietu biurowego
7. Praca z Tablicą interaktywną – program Jamboard.
8. Przesyłanie, udostępnianie plików multimedialnych.
9. Rozmowa video z uczniem, rodzicem, gronem nauczycielskim.
Podczas zgłoszenia na szkolenie – prosimy o wybór modułu warsztatowego pomiędzy II, III a IV.