Cele ogólne:
1. Pogłębienie wiedzy dotyczącej roli, kompetencji i zadań nauczyciela pracującego z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2. Podniesienie wiedzy na temat specyficznych potrzeb, ograniczeń i możliwości uczniów z określonym typem niepełnosprawności.
3. Wzrost umiejętności rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Kształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia oraz konstruowania indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych.
5. Podniesienie umiejętności planowania pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z uwzględnienie sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych oraz określonych metod i form pracy.
Cele szczegółowe:
Uczestnik/czka
- wskazuje i wyjaśnia regulacje prawne w zakresie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole,
- tworzy profil kompetencyjny nauczyciela pracującego z uczniem ze SPE,
- określa rolę i zadania nauczyciela pracującego z uczniem ze SPE,
- opisuje specyficznych potrzeby, ograniczenia i możliwości uczniów z określonym typem niepełnosprawności,
- charakteryzuje indywidualne przypadki uczniów objętych pomocą psychologiczo – pedagogiczną w placówce,
- rozpoznaje wtórne skutki niepełnosprawności i proponuje sposoby ich osłabienia,
- wskazuje mocne strony i ograniczenia ucznia, sposoby dostosowania oraz cele krótkoterminowe i długoterminowe do pracy z uczniem,
- opracowuje arkusz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia w oparciu o orzeczenie Poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz obserwacje nauczycieli i specjalistów szkolnych,
- analizuje indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne w odniesieniu do przeprowadzonej oceny funkcjonalnej ucznia,
- proponuje rozwiązania w zakresie dostosowania wymagań edukacyjnych oraz metod i form pracy na poszczególnych przedmiotach,
- wskazuje czynniki wpływające na efektywną współpracę z rodzicami uczniów z SPE i proponuje konkretne rozwiązania w zakresie organizacji takiej współpracy.
Treści szkolenia:
1. Podstawy prawne organizowania i udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
2. Kilka ważnych pojęć związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
3. Analiza wybranych opinii/orzeczeń PPP uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Współpraca nauczycieli w zakresie określania mocnych stron, możliwości i specyficznych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
5. Tworzenie Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Ucznia oraz Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych.
6. Planowanie pracy z uczniem ze SPE w oparciu o umiejętności z podstawy programowej.
7. Strefa najbliższego rozwoju a dostosowanie wymagań edukacyjnych.
8. Ocenianie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Prowadzący:
Wieloletnia nauczycielka i dyrektorka szkoły, trener I stopnia, mgr pedagogiki, nauczyciel dyplomowany. Ukończyła specjalistyczny kurs trenerski w Szkole Twórczego Myślenia w Krakowie. Trenerka współpracująca z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego i wielu licznych projektów dla MEN.
Czas trwania oraz cena szkolenia uzgadniane są indywidualnie z klientem.